Beurer Lysterapi mod vinterdepression

Det lyder næsten for godt til at være sandt! ..at en elektrisk lampe med et specielt stærkt lys kan afhjælpe den årstidsafhængige depression, som vi kalder vinterdepression. Men ifølge overlæge og Ph.d. Klaus Martiny, der har skrevet speciale i effekten af lysterapi mod vinterdepression, er det sandt!

Lysterapi mod vinterdepression   Lysterapi infrarøde lamper Tegn på vinterdepression Vinterdepression kan ramme alle, men nogle er genetisk mere disponeret end andre og især kvinder bliver ramt. Tegnene kan være:

· Årstidsafhængig depression
· Øget irritabilitet
· Sover mere
· Større appetit og deraf vægtforøgelse

Effekt af Lysterapi
Hvad kan man så gøre, hvis man opdager at man i den mørke tid har en tendens til at blive deprimeret? Det er naturligvis vigtigt at komme ud i dagslyset så meget som muligt; men kan dette ikke lade sig gøre, er lysterapilamper en særdeles gavnlig erstatning.

Lysterapi er dokumenteret til at:
· Stabilisere døgnrytmen (hvis brugt om morgenen)
· Give mere energi
· Få niveauet af hormonet serotonin i hjernen til at stige
· Forstærker virkningen af ordineret antidepressiv medicin

Vælg den rigtige lampe
Når du er på udkig efter en lysterapilampe er her nogle gode tips:

· Vælg en stor skærm – især hvis du skal sidde et stykke væk
· Kig efter en, der er medicinsk godkendt
· Anbefalet lys 10.000 LUX
Deciderede lysterapilamper har indbygget UV filter, som gør at det det stærke lys ikke er skadeligt for øjnene.

Tips til brug
Når du har købt din lysterapilampe er her et par tips til brugen:

· Anvendes helst om morgenen, gerne mindst 20 min.
· Sid tæt på skærmen: anbefalet inden for 20-60 cm. Lux bliver mindre jo længere du sidder væk fra skærmen. De 10.000 lux er oftest målt inden for 20 cm.
· Kig ind i lyset med jævne mellemrum. Det nytter ikke noget hvis du har lukkede øjne eller bruger solbriller. Lyset skal igennem øjnene og ind i hjernen for at virke. Du må til gengæld gerne læse i en bog, eller skrive under terapien. Du må ikke stirre direkte ind i pæren under hele forløbet, det vil medføre irritation af nethinden.
· Bør bruges mellem kl. 6 og kl. 20. Gerne ca. ½-2 timer pr. dag. Jo længere du sidder fra lyset desto længere tid skal der til for at opnå fuld effekt.